Обрати сторінку

Причини, за якими підліток не хоче вчитися:
• почуття дорослості,
• сепарація (відділення) від дорослих (батьків, вчителів),
• важливість думки однолітків.
Прийоми, які застосовували раніше, не працюють! Підлітки шукають самоствердження і спілкування, на цьому і потрібно будувати систему мотивації.
Нерідко можна почути від батьків, що не дурна і здібна дитина, який показував хороші результати в молодшій школі, в середніх класах став вчитися гірше, ніж міг би.
В одній зі шкіл було проведено анкетування шестикласників. На питання, навіщо потрібно добре вчитися, школярі відповіли так (відповіді дані в порядку убування популярності):
1. щоб отримати гарну освіту,
2. щоб отримувати хороші оцінки,
3. щоб отримати атестат,
4. щоб мати в майбутньому хорошу роботу,
5. щоб вступити до вузу (коледж) і придбати бажану професію,
6. щоб дізнаватися нове, невідоме,
7. щоб стати успішною людиною,
8. щоб разом з друзями отримувати нові знання.
Лише одиниці написали, що домашні завдання для них цікаві, або що вони люблять такий-то предмет, або що вчитель така-то захоплююче викладає матеріал.
Результати опитування показали, що підлітки в більшості своїй усвідомлюють суспільну важливість навчання і чітко бачать віддалену перспективу (надходження, вибір професії).
Причини, за якими підліток не хоче вчитися (по спадаючій популярності):
• заважають захоплення крім навчання (на школу не вистачає часу),
• стало нецікаво ( «Як раніше вчитися не хочу, а як хочу – не знаю»),
• не хочеться рано вставати на заняття,
• лінь або втома,
• складно засвоювати навчальний матеріал,
• дорослі надто тиснуть, змушуючи вчитися,
• низькі оцінки відбивають охоту що-небудь робити,
• домашні завдання сприймаються як рутина ( «Навіщо писати в зошиті, якщо розумніше було б набрати на комп’ютері?»).
Рекомендації батькам, чиї діти надто багато часу витрачають на позашкільні інтереси ( «колись вчитися»):
• разом формулюйте мету (і вчіть розподіляти увагу між кількома цілями),
• вчіть розставляти пріоритети, досягаючи мети в розумній послідовності
• вчіть дитину організовувати свій час,
• допомагайте виробляти силу волі.
Рекомендації батькам, чиї діти демонструють повну відсутність інтересів:
• дайте знати підлітку, що ви стурбовані ситуацією,
• розкажіть про схожу ситуації в своєму житті і запропонуйте допомогу,
• сприяйте його завантаженості протягом дня, доручіть йому ряд обов’язків (але не перестарайтеся).
Такі причини, як лінь, втома, небажання рано прокидатися обумовлені психофізіологічної перебудовою організму або нераціональним розподілом енергії. В пубертатному віці нерідко відбувається чергування періодів активності з втомою, зниженням працездатності.
Навчіть підлітка раціонально організовувати режим дня, розкажіть про особливості пубертатного періоду.
Складність засвоєння навчального матеріалу викликана істотними віковими змінами в розумовому розвитку школярів. Вчителям вкрай важливо практикувати індивідуальний підхід до учнів середніх класів, домагаючись засвоєння матеріалу.
Загальні рекомендації батькам підлітків:
• показуйте дитині своє позитивне ставлення до школи, без читання моралей і нотацій,
• заохочуйте самостійність і самоорганізацію, стимулюйте самоконтроль,
• допоможіть дитині побачити себе успішною особистістю,
• навчіть підлітка адекватно реагувати на невдачі,
• будьте прикладом в прагненні вчитися і розвиватися.