Обрати сторінку

Перший клас

Відповідно до думки психологів, основна причина, чому першокласник не хоче йти в школу, – низький рівень психологічної готовності до шкільного навчання. Цей термін включає в себе:

  • мотиваційну готовність (бажання вчитися, здобувати знання),
  • інтелектуальну готовність (певний рівень розвитку пам’яті, уваги, мислення),
  • комунікативну готовність (уміння спілкуватися з дітьми і вчителем не так, як в дитячому садку),
  • емоційно-вольову готовність (здатність до довільного поведінки на уроці, здатність ефективно працювати протягом всього уроку).

Рекомендації: визначити у співпраці зі шкільним психологом, який вид готовності необхідно розвивати (іноді відразу кілька). Підібрати спеціальні вправи для розвитку, що не перевантажують, а полегшують навчання. Поставтеся серйозно до виконання цих вправ, адже невирішена проблема з роками може рости як снігова куля.

Можливі причини низької мотивації і що з цим робити:

  1. Не сформовані прийоми навчальної діяльності: «не знаю, як вчитися»

Першокласника потрібно навчати спеціальним навичкам і прийомам. Допоможіть йому (їй) навчитися складати план, виділяти головну думку, працювати за зразком, спочатку чути правило, а потім виконувати завдання, чітко слухати інструкцію і т.д. Не змушуйте зубрити: краще покажіть, як при заучуванні застосовувати асоціації.

2. Недостатньо розвинені психічні процеси дитини (в першу чергу мислення).

Мислення складається з різних процесів, причому багато цих процесів відбуваються несвідомо.

Тому деяким розумовим операціям необхідно навчати, доводячи до осмислення, щоб учень міг не тільки заучувати матеріал, а й застосовувати його на практиці.

  • Вправа-гра «Що спільного?» (На розвиток мислення). Запропонуйте дитині назвати, що спільного у тих чи інших предметів. Наприклад: Що спільного у столу і шафи? (Відповідь: вони дерев’яні, у них є ніжки, вони тверді і т.д.). Що спільного у жаби і горобця? (Відповідь: вони живі, вони харчуються комахами, вони живуть на вулиці, вони маленькі і т.д.).
  • Вправа-гра «Назви одним словом»: дуб і береза ​​(відповідь: дерева), горобець і ворона (відповідь: птахи), тумбочка і шафа (відповідь: меблі), помідор і картопля (відповідь: овочі).
  • Для розвитку навичок класифікації і сериации (прим .: сериация – це здатність розташовувати предмети за зростанням або спаданням відповідно до заданої ознаки) – вправа-гра «Третій відповідний». На першій картці два малюнки, які мають спільну ознаку, і на другий два малюнки. Потрібно визначити загальний ознака на першій картці і підібрати з цього ж ознакою третього відповідного з другої картки. Приклад: на першій картці зображені хлопчик і рибка. На другий – вудка і собачка. Що підберемо? Досвід моєї роботи показує, що діти часто вибирають правильну відповідь «собачка», а батьки – неправильна відповідь «вудка» ( «хлопчик на риболовлю йде» …). Потрібно було знайти спільну ознаку між рибкою і хлопчиком (це одухотворені предмети). Собачка теж одухотворена, а вудка немає, значить, правильна відповідь – собачка.
  • Вправа на розвиток уваги: ​​методика «Корректурная проба» (або її аналоги). Роздрукуйте невеликий текст з дитячої книжки і попросіть дитину закреслити, наприклад, букву «к» і підкреслити «р». Спочатку без урахування часу, потім – на час.

3. Дитина не вміє адекватно використовувати свої індивідуально-типологічні особливості для пізнавальної діяльності.

Батькам необхідно прийняти індивідуальні особливості дитини. Поговорити з ним про його темперамент, щоб уникнути розвитку комплексів і навчити його працювати відповідно до особливостей характеру (темперамент не коригується).

Прислухайтеся до інтересів дитини. Обговоріть його страхи, сумніви, радісні моменти в школі. Завдання повинні бути посильними. Звертайте в першу чергу увагу на те, що зроблено добре, а не на помилки. Заохочуйте успішні дії і рішення! Створення ситуації успіху – кращий спосіб підвищити мотивацію!

4. Розвиток комунікативної компетентності.

Спробуйте вправи на розвиток навичок спілкування. Наприклад, гру «Чарівний ящик».

Дорослий – дітям: «Перед вами невидимий чарівний ящик. (Потрібно поставити перед дітьми уявний «ящик», «відкрити» і «закрити» кришку). У цьому чарівному ящику є все, що тільки можна уявити ».

Один дитина повинна підійти до «ящику» і мовчки «витягнути» з нього якусь річ. Потім потрібно, не кажучи ні слова (тільки рухами, жестами та мімікою), пояснити, який предмет він витягнув, що з цим можна робити або як з ним грати.

Хто перший здогадається, про який предмет йшлося, може сам стати ведучим.

Ще приклад на розвиток здатності розуміти стан інших. Покажіть дитині картинки із зображенням емоцій на обличчях людей і у тварин. Запитайте: «Як ти думаєш, що він (вона) зараз відчуває?».

Комунікативна компетентність закладається в сім’ї. Батькам важливо звернути увагу на себе: як ви спілкуєтеся в сім’ї один з одним і з дітьми? Як спілкуєтеся з родичами і сусідами? Чи бачить дитина співробітництво в спілкуванні батьків або родичів?

Чи є у дитини власне особистий простір? З ким у нього довірчі відносини? Про що він мріє? З ким хотів би подружитися? Які у нього улюблені герої казок, фільмів і т.д., і чому вони улюблені?

Використано матеріали з інтернет-ресурсуза посиланням: https://24health.by

Далі, я планую викласти матеріали, що стосуються мотивації до навчання школярів молодшої (2-4 класи), середньої (5-9 класи) та старшої (10-11 класи) ланки.